Friday, April 10, 2015

1 Orientasi - Dua Tiga Kucing Berlari


     " Abang tumpang tanya , saya tak bawa sijil ko kurikulum . Tak ada listed in surat kemasukan , tapi hari ini dia minta . Macam mana eh ? " Aisyah memandang lama wajah fasilitator Minggu Siswa Lestari USM KK itu , masih menanti jawapan .

     Fasilitator itu membelek-belek helaian surat di dalam fail Aisyah . " Kejap eh , saya tanya urus setia .

    " Awak kos kesihatan ? "

    " Eh , tak . Saya kos medic . " Aisyah membalas mesra ."Muka aku tak ada muka doktor agaknya, " gumamnya dalam hati .

     " Oh , sorry sorry . Kejap ye , saya tengok sekali lagi , " Fasilitator itu berlalu pergi sekali lagi . Dua kali kerja .

.....

    " Ah , mengantuknya ! " desis Aisyah sambil menggeliat sopan di tempat duduknya . Mereka baru sahaja selesai mendengar ceramah " Integriti " malam itu .

    " Okay , sekarang ni kita akan main satu game . Nama game ni , " Maula kata " ," kata-kata fasilitator di atas pentas itu tiba-tiba membuat dewan itu bergema dengan suara ketawa fasilitator-fasilitator lain . Ada yang mengajuk perkataan " Maula " itu seolah-olah dia seorang star USMKK .

     " Baik , bila abang kata , " Maula kata " semua kena ikut apa yang Maula kata . Boleh tak ? " Senior lelaki itu terus menyambung tugasnya .

     " Boleh , takkan tak boleh , " Rakyat marhaen USMKK di dalam dewan itu terus menyahut semangat. 

     Usai permainan tersebut , pelajar-pelajar baharu USMKK yang sudah kepenatan itu mengemas barang-barang mereka bersiap-siap untuk pulang ke bilik . Tiba-tiba , mikrofon bertukar tangan .

......

     " Aku paling tak suka lah benda benda tarbiyyah masa orientasi ni alahai . Fake sangat , " Aisyah membisik perlahan kepada kawan sebelahnya , Ain . Mereka sudah setahun lebih kenal kerana pernah berada di pusat asasi yang sama sebelum ini . Buat masa dua hari ini , selain rakan sebiliknya , Khal , Ain sahajalah kawan yang Aisyah ada. Dia memang lambat menyesuaikan diri di tempat baharu . Lebih-lebih lagi dalam suasana Kelantan yang amat asing baginya .

     " Korang ingat , korang dapat masuk USMKLE tu korang boleh tunjuk hebat sangat ? Afham dulu dapat dua offer dari USMKK dental and USMKLE medic tu Afham tak macam ni la . Korang tau tak Afham dulu kat matriks , Afham top scorer tau , ni baru dapat masuk USMKLE dah tunjuk lagak sangat , " 

     " Peh , abang ni .Boleh tahan . Baik aku buat muka innocent takdelah kena attack sangat , " Aisyah masih menahan ngantuknya . Dia sudah lali dengan budaya orientasi " tarbiyyah " ini sejak asrama lagi . Tips dari Aisyah , ikut je la apa yang fasilitator-fasilitator ni nak . Lagi melawan lagi berang diorang .

     Sesi " tarbiyyah " itu diakhiri dengan prank hari jadi salah seorang pelajar KLE yang teruk kena di atas pentas tadi . Aisyah kenal sangat dengan dia , crush rakan sebiliknya di PALAM dahulu . Walaupun sesi itu berakhir dengan prank , Aisyah tahu , semua fasilitator mengharapkan agar junior-junior mereka dapat mengambil pengajaran daripada apa yang berlaku . Bukan apa , semakin besar , semakin besar kepala .

.....

     " 5 , 4 , 3 ... "

     " Khal ! Roll Call dah lah . Jom jom , gosok gigi then terus turun , " Aisyah melompat dari katil atasnya di bilik 118 itu .

     " Aduh , macam mana boleh tak dengar alarm ni , kakak ni pun sabar lah . Aku dahlah lebih berat badan , tak larat den nak lari , " Aisyah membebel di dalam hati .

     Aisyah mengambil jalan short cut yang penuh dengan lalang dan rumput panjang di celah-celah pokok dekat dengan dataran perhimpunan itu . Kalau lambat , habislah kena berdiri kat depan . Dahlah tak basuh muka , main terjah je sarung baju .Tudung pun terkalih . 

     " Lembap  ! Mana lagi ? Kalau kami yang tidur lambat ni boleh bangun awal , apasal korang susah sangat nak turun pukul lima ni ? "seorang senior perempuan yang bersandar di tiang berhadapan dataran itu melempar kata-kata sinis di awal pagi . " Pagi-pagi aura negatif . Tak awet muda nanti ," Aisyah bermonolog . 

     Begitulah rutin orientasi yang dilalui mereka selama seminggu . Pukul lima roll call , nanti pukul satu pagi baru balik bilik . Sesi orientasi dipenuhi dengan ceramah-ceramah etika dan sistem universiti yang mengantuk belaka . 

.....

      " Okay , malam ni , kita akan adakan Majlis Sambutan Hari Raya dan majlis penutupan Minggu Siswa Lestari sekali gus . So , adik-adik pakailah meriah-meriah sikit macam nak sambut raya ya , "

      Hari terakhir Minggu Siswa Lestari itu bakal berakhir . Aisyah masih homesick . USM bukan universiti pilihannya . Perubatan bukan kursus pilihannya . Dia masih ingat , ketika keputusan UPU keluar , dia bukan main terkejut apabila mendapat tahu diterima masuk ke USM . Fikiran dan jiwanya sudah sebati dengan UiTM . Bak cogan kata " UiTM dihatiku " . Kawan-kawannya di Pusat Asasi UiTM Puncak Alam dan rakan-rakan yang mengikuti kursus "pre-medicine" di UiTM Sungai Buloh kebanyakannya diterima masuk ke UiTM . Habis ditelefon Arif , Amir dan lain-lain menanyakan proses penukaran universiti agar ada peluang untuk bertukar universiti .

.....

     " Kakak , siap-siap . Petang nanti , ayah balik kita terus gerak Kelantan , " suara ayahnya di telefon lembut memberi arahan .

     Malam sebelumnya , dia masih berkira-kira untuk ke temu duga kursus perubatan USM itu . Sudahlah perubatan bukan keinginannya , jauh ke Kelantan pulak tu . Namun , atas nasihat ayahnya sebagai latihan temuduga ke UKM nanti , dia ikutkan sahaja . 
     " Boleh kita nyanyi sama-sama ? " suara serak-serak basah fasilitator di atas pentas itu menyedarkan Aisyah dari lamunannya tentang sesi temu duga yang dilalui Aisyah dua bulan lalu .

     Kelihatan hampir semua fasilitator lelaki Minggu Siswa Lestari berada di atas pentas untuk menyanyikan sebuah nasyid raya sempena persembahan fasilitator .

     " Abang itu lagi ! "


No comments:

Post a Comment