Saturday, September 17, 2016

4 Suap-suap manja - Dua Tiga Kucing Berlari

     Aisyah meneruskan lompatannya . Sudah menjadi kelaziman Aisyah untuk turun bersenam setiap petang sejak kecil . Namun dia hairan dengan saiz badannya yang tidak kurus-kurus . " Nasib badan kaulah  Aisyah ! "

     " Panas betul hari ni , nasib baik ada stadium kat sini boleh aku main skipping rope je kalau terik sangat , " Aisyah bermonolog sendiri . Dari melompat , berlari sehinggalah tekan tubi , Aisyah masih asyik dengan senamannya sehingga lupa bahawa dia berpuasa hari itu . Dari atas mini stadium USM , penuh dengan orang bersenam , dari dalam stroller sampai yang pakai tongkat . Ternyata universiti APEX!

     Sedang dia asyik meninjau kawasan padang USM , matanya tertarik ke arah gelanggang futsal di sebelah mini stadium . " Wah , budak lelaki first year dah rapat dengan senior dah . Kitorang tak kenal pun senior perempuan . Hmm hensem jugak senior medic aku ni , tapi sayang pendek hahaha , " Aisyah ketawa sambil melirik matanya ke arah seorang pelajar lelaki yang sedang berjalan beriringan dengan seorang foreigner menghala ke gelanggang futsal . " Ish , cakap kat orang , nanti dapat suami pendek ! " Aisyah terus fokus ke arah lompatannya .

......

      "Alamak , dah pukul tujuh ! " Aisyah berlari-lari anak ke arah kolej Murni . " Laparlah pulak , baru nak buka puasa dengan herbal life je , semangat sangat exercise tulah Aisyah , " Dia merungut sendirian sambil bergegas mencapai tualanya untuk mandi . Dalam perjalanan ke surau , azan Maghrib jelas kedengaran . " Arghh laparnya , menyesal menyesal !" 

.....

     " Amin , amin Ya Rabbal 'Alamin " Sejurus habis berdoa ramai yang ke belakang surau berbuka puasa . Aisyah turut duduk bersandar membuka bekas minuman 'Herbal Life' untuk berbuka puasa .   " Aisyah , puasa jugak ? Ada makanan tak ? " Aisyah mengangkat wajahnya mencari punca suara yang kedengaran kepoh seperti makcik-makcik di kampung . " Oh , Atikah ! " desisnya dalam hati menyedari jiran biliknya bersama beberapa orang rakan kuliahnya di sudut surau itu . " Saya minum ni je , diet hehehe . Makanlah takpa , " Aisyah menolak lembut . " Eh , takpa jom jom makan sekali . Lagi ramai lagi best ! Duduk sini , " Atikah tidak mengalah . 

.....

     " Aisyah pergi jogging ke tadi ? " Atikah bertanya mesra sambil tangannya menggaul lauk nasi ayam di hadapannya . " Haah , tapi .. " Tak sempat Aisyah menjawab , Atikah lebih laju menyuap nasi ke dalam mulut Aisyah . Aisyah tersenyum walaupun sedikit terkejut melihat kemesraan Atikah . Buka puasa pertama di USM dengan kawan baru , Atikah , Sarah dan Shahirah !

.....



No comments:

Post a Comment